Flytande sjömärken
Flytande sjömärken används för attutmärka sidobegränsningen av farleder, naturliga och andra hinder såsomfriliggande grund och vrak, andra områden eller förhållanden av betydelse förnavigeringen samt nya hinder. Flytande sjömärken är bojar och prickar.
Flytande sjömärken indelas i:
- lateral (sido) märken. Styrbord >. Barbord >.
- kardinal (väderstrecks) märken >
- punktmärken >
- mittledsmärken >
- specialmärken
- nya hinder
Flytande sjömärken karaktäriseras aven eller fler av följande faktorer: färg, form och topptecken samt ljusets färgoch karaktär.
Lateral(sido) utmärkning
Lateralmärken utsättes efterutmärkningens huvudriktning. Denna följer i princip den svenska kusten frånStrömstad till Haparanda och i övrigt från sjön in mot hamnarna.
Lateralmärken kännetecknas av:
| Babordsmärke | Styrbordsmärke |
Färg: | Röd | Grön |
Form: | Cylindrisk boj (plattboj) isboj eller prick | Konisk boj (spetsboj) isboj eller prick |
Topptecken: (om påsatt) | En röd cylinder | En grön kon med spetsen uppåt |
Ljus: (om påsatt) | Rött av valfri karaktär | Grönt av valfri karaktär |
Reflex: | Röd i övre delen av märket | Grön i övre delen av märket |
Kardinal(väderstrecks) utmärkning
Kardinalmärke namnges efter denkvadrant (nord, ost, syd eller väst) i vilken det är placerat i bäring frångrundet eller hindret. Märket ska passeras i samma väderstreck som namnetanger.
Ett kardinalmärke kan utmärka enfarledsförgrening.
Kardinalmärken kännetecknas av:
| Nord | Ost | Syd | Väst |
Färg: | Svart över gul | Svart med gult band | Gult över svart | Gult med svart band |
Topptecken: (2 svarta koner) | Spetsarna uppåt | Bas mot bas | Spetsarna nedåt | Spets mot spets |
Ljus: (Vitt) | VQ eller Q | VQ(3) 5s Q(3) 10s | VQ(6) LFl 10s Q(6) LFl 15s | VQ(9) 10s Q(9) 15s |
Reflex: | En blå på det svarta fältet och en gul på det gula fältet | Två blå på det övre svarta fältet | En gul på det gula fältet och en blå på det svarta fältet | Två gula på det övre gula fältet |
Formen är alltid pelarboj, isboj(utan topptecken) eller prick.
Punktmärken
Punktmärke är förankrat på hinder avbegränsad omfattning kring vilket det finns fritt vatten.
Punktmärken kännetecknas av:
Färg: | Svarta och röda horisontella fält |
Form: | Pelarboj, isboj eller prick |
Topptecken: | Två svarta klot |
Ljus: | Vitt, Fl(2) 5s, Fl(2) 10s |
Reflex: | En blå på det övre svarta fältet och en röd på det övre röda fältet |
Mittledsmärken
Mittledsmärke visar att det finnsfritt vatten på alla sidor runt märket och används som mittmarkering i enfarled för att utmärka en angöring m.m.
Mittledsmräken kännetecknas av:
Färg: | Röda och vita fält |
Form: | Pelarboj, isboj eller prick |
Topptecken: | Ett rött klot |
Ljus: | Vitt, Iso, Oc, LFl 10s |
Reflex: | Minst en av vardera röd och vit på den övre delen av märket anordnade vertikalt eller horisontellt |
Specialmärken
Specialmärke är i första hand inteavsett för navigering utan anger t.ex. kabel, mätinstrument eller gräns förområde.
Specialmärken kännetecknas av:
Färg: | Gul |
Form: | Valfri |
Topptecken: | Gult X (kryss) |
Ljus: | Gult, dock ej samma karaktär som för kardinal, punkt- och mittledsmärken |
Reflex: | Gult reflekterande topptecken eller en gul på övre delen av märket |
Andra specialmärken kan förekomma.
Nya hinder
Nyupptäckta hinder och vrak, sominte tagits in i sjökort, utmärkes enligt detta system. Om faran är allvarligär minst ett av märkena dubblerade, varvid de dubblerade sjömärkena äridentiska. Om ljus används: Passande lateral eller kardinal VQ eller Qkaraktär. Ett av de dubblerade märkena kan ha racon ("radarfyr")kodifierad "D" (– . . ).
© Sjöfartsverket 2014